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Mulheres no Mercado Turístico Brasileiro: Reflexões e Perspectivas à Luz dos Estudos de Gênero / Women in the Brazilian Tourist Market: Reflections and Perspectives in the Gender Studies
 
     Mulheres no Mercado Turístico Brasileiro: Reflexões e Perspectivas à Luz dos Estudos de Gênero / Women in the Brazilian Tourist Market: Reflections and Perspectives in the Gender Studies
     
     


Autor(es):
Gabrielli, Cassiana


Periódico: Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade

Fonte: ROSA DOS VENTOS - Turismo e Hospitalidade; v. 13, n. 4 (2021): Revista Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade

Palavras-chave:
Ciências Sociais Aplicadas; Turismo; Turismo; Tourism; Mercado de Trabalho; Tourism Market; Estudos de Gênero; Gender Studies; Gênero; Gender; Brasil; Brazil.


Resumo: RESUMOEste artigo examina as relações de gênero no mercado turístico brasileiro. Os resultados analisam o mercado de trabalho formal e informal no turismo, através de dados obtidos por meio do Extrator de dados do Sistema de Informação do Mercado de Trabalho no Setor de Turismo [SIMT]. Já a demanda turística nacional foi analisada com base em dados do Ministério do Turismo, ambos à luz dos estudos de gênero. Identificou-se que o mercado turístico reflete distinções sociais e reproduz assimetrias, sendo perceptível a concentração de mulheres nas faixas salariais inferiores e em funções relacionadas ao receber e servir, repercutindo os padrões socioculturais vigentes. Percebeu-se, também, menor participação feminina no mercado consumidor de viagens, independente das motivações. Assim, este trabalho estimula a ampliação das perspectivas para o empoderamento das mulheres através do turismo, promovendo reflexões sobre ações que possam auxiliar na mitigação das iniquidades no setor.PALAVRAS-CHAVETurismo; Mercado de Trabalho; Estudos de Gênero; Gênero; Brasil. ABSTRACTThis paper examines gender relations in the Brazilian tourism market. The results analyze the formal and informal labor market in tourism, with data obtained through the Data Extractor of the Labor Market Information System in the Tourism Sector [SIMT]. On the other hand, the national tourism demand was analyzed based on data from the Ministry of Tourism, both in the light of gender studies. It was identified that the tourism market reflects social distinctions and reproduces asymmetries, with a noticeable concentration of women in the lower salary ranges and, in functions related to receiving and serving, reflecting the current socio-cultural standards. There was also less female participation in the travel consumer market, regardless of motivations. Thus, this work encourages the expansion of perspectives for the empowerment of women through tourism, promoting reflections on actions that can help in mitigating inequities in the sector.KEYWORDSTourism; Tourism Market; Gender Studies; Gender; Brazil. AUTORIACassiana Gabrielli – Doutora. Professora na Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/2774926242303827 E-mail: cassiana.gabrielli@ufscar.br REFERÊNCIASAteljevic, I. (2008). Women Empowerment Through Tourism – From social entrepreneurship perspective. Netherlands: Wageningen University and Research Centre. LinkBanco Mundial (2017). Tourism for Development, Women and Tourism: Designing for Inclusion. LinkBerdychevsky, L., Gibson, H., & Poria, Y. (2013). Women’s sexual behavior in tourism: loosening the bridle. Annals of Tourism Research, 42(7), 65-85. LinkCrenshaw, K. (2002). Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, 10(1), 171-188. LinkGabrielli, C., & Santos, G. (2015). Relações entre imaginário e identidades sociais no contexto da experiência turística. Revista Turismo y Desarrollo Local, 8(19), s/p. LinkInstituto de Pesquisa Econômica Aplicada - IPEA (2019). Sistema de Informações sobre o Mercado de Trabalho no Setor Turismo – SIMT. LinkMooney, S. K. (2020). Gender research in hospitality and tourism management: time to change the guard. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(5), 1861-1879. LinkOliveira, S. R. de, & Piccinini, V. C. (2011). Mercado de trabalho: múltiplos (des)entendimentos. Revista de Administração Pública, 45(5), 1517-1538. LinkRuschmann, D. (1995). Marketing Turístico: um enfoque promocional. Campinas: Papirus, 1995.Schienbinger, L. (2001). O feminismo mudou a ciência? Bauru, SP: Edusc.Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, 20(2), 71-99. LinkMinistério do Turismo (2019). Anuário Estatístico do Turismo 2019, ano base 2018, v. 46, 2 ed. Brasília: Governo Federal. LinkSilveira, C., Medaglia, J., & Nakatani, M. (2020). O mercado de trabalho dos egressos de cursos superiores em Turismo: comparações dos dados de 2012 – 2018. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14(2), 83-94. LinkWorld Tourism Organization - WTO (2010). Global Report on Women in Tourism 2010: Preliminary findings. LinkWorld Tourism Organization - WTO (2020). Global Report on Women in Tourism 2020. Second edition. LinkWorld Travel & Tourism Council – WTTC (2020). Brazil 2020 Annual Research: Key highlights In: Travel & Tourism Economic Report. LinkWorld Travel & Tourism Council – WTTC (2019). Travel & Tourism: Driving Women’s Success. LinkYannoulas, S. (2011). Feminização ou feminilização? Apontamentos em torno de uma categoria. Temporalis, 11(22), 271-292. Link