Publicações de Turismo
Nova busca:        


Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica
 
     
     Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica
     


Autor(es):
Thomaz, Guilherme Mendes
Universidade Federal do Paraná (UFPR) Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) Laboratório de Turismo, Tecnologia, Informação, Comunicação e Conhecimento (TURITEC)
Bettoni, Eduardo Michelotti
Universidade Federal do Paraná (UFPR) Observatórios Sesi/Senai/IEL Laboratório de Turismo, Tecnologia, Informação, Comunicação e Conhecimento (TURITEC)
Biz, Alexandre Augusto
Instituto Stela (Florianópolis/SC) Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) Departamento de Turismo da Universidade Federal do Paraná (UFPR) Laboratório de Turismo, Tecnologia, Informação, Comunicação e Conhecimento (TURITEC)
Santos, Clara Kamila Batista
Universidade Federal do Paraná (UFPR) Laboratório de Turismo, Tecnologia, Informação, Comunicação e Conhecimento (TURITEC)


Periódico: Revista Turismo & Desenvolvimento

Fonte: Journal of Tourism & Development; v. 2, n. 21/22 (2014); 223-235

Palavras-chave:


Resumo: The present paper aims to present social media content mining methodologies, its challenges and analyze Knowledge Discovery in Databases (KDD) models. Social media has brought significant changes in tourism, particularly the User Generated Content (UGC). With the exponential growth of online data, social media has become a potential source of relevant information and knowledge to organizational decision making. In this scenario, content mining is considered a challenging activity that requires the development of new techniques and tools to collect and transform in a fast and automated manner, a large volume of data into knowledge. This exploratory study was grounded in papers and researches of Science and Information Management, Information Systems, Technology and Internet, Computer Science, Information Retrieval and Data Mining areas. The result was the development of a social media content mining methodology to assist in the management of tourist destinations.